GYERMEKPARLAMENT 2014 november 20., Budapest
– Összefoglalás –
A GYERMEKPARLAMENT KÖZPONTI TÉMÁJA:
TÁRSADALMI INTEGRÁIÓ NÖVEKEDÉSE
“Saját jogunkon éljük teljes – elégedett és biztonságos – életünket”
HELYZETELEMZÉS EREDMÉNYE – SWOT ANALÍZIS ALAPJÁN:
ERŐSSÉGEK
- Tanulási vágy, motiváció
- Önálló gondolkodás
- Kapcsolati háló-, tőke
- Változásra, fejlődésre való képesség, hajlam
- Alkalmazkodásra képesség
FEJLESZTENDŐK (GYENGESÉGEK)
- Életkorból adódó éretlenség
- Önkontroll, indulatok, érzelmek kezelése (önreflexió)
- Gazdálkodási, reális tervezési készség
- Több, különböző közösség, elvárás felé alkalmazkodás
LEHETŐSÉGEK
- Elfogadó környezeti példák
- Pozitív példák, minták
- Mentori támogatás lehetősége
- Pályázati, támogatási lehetőségek
VESZÉLYEK
- Alacsony életkori korlát a védett térben tanulási lehetőség kihasználására
- Ellátási formától függetlenül a szakmai felkészültség esetleges hiánya – a szakmai segítség esetlegesen nem illeszkedik pontosan a gyermekek valódi szükségleteihez)
- Nincs elégséges különbség téve “érdemes – érdemtelen” gyermekek között
- Társadalmi tolerancia – értő megismerésen alapuló elfogadás – hiánya
- Kevés a segítő (nem feltétlenül csak szak-) ember körülöttünk: nem feltétlenül minden esetben áll rendelkezésre a megfelelő külső segítség = “magára hagyatottság a társadalomban)
- Média a rossz példákat mutatja csak…
- Előítéletesség van többségben
- Szűkös anyagi feltételek a gyermekvédelmi ellátásban – egész pontosan földrajzi egyenlőtlenség az anyagi feltételek minőségében
- Nem feltétlenül teljesen igazságos anyagi támogatási rendszer – alapvető szükségeletek egyenlőtlen kielégítése
- Elsődleges kötődési hiátusok – vér szerinti anya, apa, testvér hiánya
- Elnőiesedés a szakmában (kevés férfi nevelő)
- Érzelmi gondozás (szakmai felkészítés és támogatás a nevelőknek) és:
- életre való felkészítés részletessége, alapossága)
A HEYZETELEMZÉS ALAPJÁN CÉL ELÉRÉSÉNEK ELŐSEGÍTÉSE ÉRDEKÉBEN –
– VÁLLALÁSOK A GYERMEKEK RÉSZÉRŐL
v Szakellátó helyek – otthonok, nevelőszülői családok egyaránt – “nyitása” nyitott, nyilvános programokkal a társadalom, környezet felé – nyílt napok, rendezvények, programok, stb. – minél korábbi életkorban
v Kortárs segítő mentor rendszer kidolgozása, bevezetése, működtetése – pozitív példák higgadt, hiteles képviseletével is
v Nagyobb arányú részvétel a gazdálkodásban és az önálló életvitelhez kapcsolódó tevékenységekben – pl. önálló főzés, stb.
v Önmagunk elfogadása, becsülése “úgy, ahogy vagyok”, a mindenkori helyzetemben, a mindenkori értékeimmel, reális önképemmel együtt – annak érdekében, hogy képesek legyünk másokat “úgy, ahogy van” elfogadni, hogy jogunk legyen arra, hogy bennünket is így fogadjanak el.
v Érdekképviseletek – otthongyűlés, Gyermekönkormányzat – hatékonyabb működtetése, ennek kezdeményezése
– JAVASLATOK A KÖRNYEZET FELÉ
- Az állami gondoskodásban élő gyermekek – értékeinek – valódi megismerését célzó és elősegítő programok, fórumok, lehetőségek szervezése minél korábbi életkorban – pl. művészi, tanulmányi találkozók, beszélgető-körök, stb., stb….
- Egyenlő mértékű anyagi ellátás minden gyermeknek az országban
- Sikeres nem nappali (esti, levelező, OKJ, stb.) formában folytatott középfokú vagy szakma szerzésre irányuló tanulmányok esetén az utógondozotti felső életkori határ megemelése
- Tankötelezettségi korhatár visszaállítása 18 évre
- Hiteles (férfi) szakemberek képzése, támogatása – szakmaiság fejlesztésére irányuló folyamatos továbbképzési lehetőségek biztosítása a felnőtt kollégáknak
- Mentori – egyszemélyes kapcsolatra építő segítői – rendszer támogatása, bővítése
- Sportolási lehetőségek minél nagyobb mérvű támogatása
- A gazdasági, szakmai ellenőrzések nyilvánossá tétele a gondozott gyermekek közössége felé
- Gyermekparlamenti ülés hosszabban és sűrűbben – pl. negyedévente 1,5-2 nap időtartamban